20September... Psykosocialt

Hey!
Just nu sitter jag och resonerar om föräldrars omsorgsförmåga. Jag anser att i föräldrarnas omsorg ingår att man ska kunna prioritera barnets behov framför sina egna. Om man nu har barn eller kanske ska ha, så måste man kunna se innebörden med det. Barnet blir som en separat individ som själv kommer ha egna behov och rättigheter som just föräldern måste prioritera före sina egna.. men en förälder måste även kunna sätta gränser utan att använda sig av hot, våld eller bestraffningar.
De som upplevt kärlek och trygghet i relationer har goda utsikter att kunna ge sina barn detsamma. Även de som inte upplevt detta kan ändå klara att vara en bra förälder, med hjälp av psykologisk bearbetning eller på ett annat sätt kunna bryta det mönstret de haft.

Nu ska jag fortsätta och resonera för mig själv!
P&K / fiia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0